Již nějakou dobu se můžeme setkat s pojmem „chybný tarif letenky„. Pokud se nějaký objeví všichni lovci levných letenek rázem ožijí a začnou rychle jednat. Možnost podívat se i do dalekých krajin za zlomek běžných cen je velmi lákavá pro všechny cestovatele a každý takový „chybný tarif“ udělá radost. Pojďme si říci, jak takový chybný tarif vlastně vznikne.
Palivový příplatek
Chybný tarif způsobuje ve většině případů chybně započítaný palivový příplatek. Abychom tomuto porozuměli, je nutné vědět z čeho se skládá cena běžné letenky.
V dřívějších dobách, když se letecká doprava teprve rozvíjela, byly součástí ceny letenky pouze dvě položky, a to základní cena dopravy plus příslušná daň. V roce 1973 však přišla krize zvaná „The First Oil Shock“ neboli ropný šok kdy Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) záměrně snížila těžbu ropy (o asi 5%), aby mohla její cenu ovlivňovat ve svůj prospěch, a zároveň vyhlásila embargo na vývoz ropy do zemí, které podporovaly Izrael během Jomkipurské války (USA a Nizozemí). Od 16. října 1973 skokově stoupla cena americké ropy ze tří dolarů za barel na více než 5 dolarů. V průběhu dalšího roku se dále zvýšila na 12 dolarů za barel. Toto extrémní zvýšení ceny paliva nedokázali letecké společnosti pokrýt běžnou cenou letenky a zavedly takzvaný palivový příplatek, který její cenu výrazně ovlivňuje. Přesto, že ropná krize brzy pominula, příplatek přežil až do dnešní doby, což je poněkud kontroverzní.
Nicméně dnes je tento příplatek chápán spíše jako rezerva, kterou mají letecké společnosti k dispozici na pokrytí provizí cestovních kanceláří či slev v rámci poskytovaných věrnostních programů atd. Zákazníci, kteří létají s určitou leteckou společností pravidelně získávají body, za které potom dostanou let zadarmo resp. bez poplatku za vlastní přepravu. Stále ale platí daně a palivový příplatek, což umožňuje letecké společnosti pokrýt náklady za danou osobu na tento let.
… vznikla zajímavá technika, kterou praktikují někteří nadšenci, říká se jí „Fuel Dumping„. Jedná se o skládání jednoho letu z více dílčích letů…
Pokud se objeví chybný tarif, jedná se buďto o chybně započítanou cenu palivového příplatku, nebo tento není započítán vůbec. Jak k tomu může dojít? Obecně jsou tři důvody:
1. Chyba v systému leteckých společností
Letecká společnost ve svém systému daný tarif pro určitý let nejprve vytvoří a až poté se k němu připočítávají další příplatky s tím, že palivový příplatek se započítá až v okamžiku vytvoření letenky. Zde je tedy velké riziko vzniku chyby, obvykle z důvodu neaktuálních dat, zastaralých systémů, nebo často v případě, že daný let zajišťuje více aerolinek (lety s přestupem…). Palivový příplatek se často vypočítává na základě různých koeficientů a algoritmů, což zvyšuje riziko vzniku chyby.
Ve vztahu k výše uvedenému vznikla zajímavá technika, kterou praktikují někteří nadšenci, říká se jí „Fuel Dumping„. Jedná se o skládání jednoho letu z více dílčích letů, kdy místo přímého spojení hledáme spoj s přestupem a na daný let navážeme více aerolinek. Často je výsledná cena letenky vyšší než u přímého letu, někdy se ale může stát, že se navazováním letů, kdy dochází k přepočtu palivového příplatku, tento buď úplně odečte, nebo jeho cena výrazně sníží.
2. Chyba u prodejce letenek
Na internetu dnes figuruje mnoho prodejců letenek a agentur, které lety přeprodávají. I u nich může často dojít ke špatné interpretaci ceny letenky a chybnému započítání palivového příplatku. Mnohdy chybou systému, nebo jeho špatným nastavením.
3. Lidský faktor
Dnes je prakticky vše řízeno počítači. Jak jsou ale ceny do počítače zadávány? Pochopitelně je musí zadat zaměstnanec aerolinky ručně. Zde je také riziko vzniku chyby, letecké společnosti sice využívají různé systémy na kontrolu zadaných údajů, ale přesto se někdy vloudí chybička, kterou nezachytí.
Pokud tedy narazíte na extrémně nízkou cenu některých letů neváhejte. Chyba je často rychle opravena, a tak máte často jen pár dnů, někdy i hodin na to abyste si daný let za výhodnou cenu zamluvili.
Přidat komentář